Tiltakozunk! 2016-03-22

Fejér Megyei Kormányhivatal

Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály

Ügyszám: KTF-23087/2015

Tárgy: Rencz-Park Ingatlanforgalmazó és Kereskedelmi Kft. - Isztimér I. – dolomit bányatelken üzemelő külszíni bánya környezetvédelmi teljesítményértékelése

 

Tisztelt Kormányhivatal!

 

A fenti ügyben ügyfélként részt vevő Otthonunk Bakonykúti Egyesület és a Kincs Kultúra Sport Kulturális és Szabadidős Egyesület az alábbi észrevételeket teszi:

 

 

1. Előzmények. 2006-ban a guttamási-i kőbányát működtető vállalkozó a hatósági engedélyek birtokában megkezdte kamionjaival a szállítást, a mostani tervezethez hasonlóan, részben Kincsesbányán.  Az eset akkor a településen nagy felzúdulást okozott. A Kincs Kultúra Sport egyesület útlezárásos demonstrációt is szervezett és az önkormányzat sem értett egyet a településen áthaladó kamionforgalommal. A lakosság egyöntetűen tiltakozott a kőszállítás ellen.

2. Precedens. Viszonylag kis sugarú körben három kőbányát is találunk a környéken. Iszkaszentgyörgy, Csór, Magyaralmás térségében. Egy közös pontot biztosan lehet találni közöttük. Mindhárom bánya, települést elkerülő szállítási útvonalat épített ki a lakossági tiltakozások miatt, vagy azt megelőzendő. Tehát nem lehet hivatkozási alap az sem, hogy a szükséges alapanyagot a közelben nem lehet beszerezni. Jól mutatja az ellentmondást, hogy a vállalkozó építőipari telephelyéhez – ahol a kitermelt követ hasznosítani kívánja – az iszkaszentgyörgyi kőbánya lényegesen közelebb van, mint az általa megnyitni kívánt Guttamási bánya.

3. A jelen. Ezzel szemben a Rentz-Park Kft, szállításait öt települést is érintve kívánja megoldani. Pedig a példát, a precedenst, tisztán pontosan láthatja maga előtt, mégis a problémás, nagy ellenállást kiváltó megoldást választotta.

4.  A térség fejlesztési koncepciója. A kis bakonyi települések természetesen nem az ipar térnyerésében látják jövőjük kulcsát. Néhány kulcsszó Kincsesbánya településfejlesztési koncepciójából: horgász, öko, kerékpáros, aktív turizmus, minőségi vendéglátás megteremtése. A térségben a kerékpárút létesítése már folyamatos, tervek készültek a fehérvárcsurgói víztározó fejlesztésére, a fehérvárcsurgói kastély és parkja pedig már ma is az idegenforgalom és turizmus szerves része. A Gaja Tájvédelmi Centrum is népszerű a természetbarátok között. Nehéz elképzelni, de valósággá válhat, napi 40-50 kőszállító teherautó fog hamarosan közlekedni, az érintett területek mellett közvetlenül.  (Nehéz) Ipart és (falusi) turizmust nem lehet párhuzamosan fejleszteni. Hosszú távon az érintett települések érdekének, és az itt lakók akaratának kell érvényesülni, mely már ma is azt diktálja, hogy ezen a környéken a természeti értékek védelme legyen hangsúlyos a bányászati tevékenység pedig ne valósulhasson meg.
Jelenleg született a kőbánya tulajdonosának megrendeléséből egy Környezetvédelmi tanulmány, ami azt bizonyítja, hogy a tevékenységük nem jár különösebb problémákkal minden mutató (por, hang szennyezés, környezetvédelmi problémák) a határérték alatt marad. A tanulmány azonban teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a települések és a térség turisztikai-fejlesztési koncepcióját, stratégiáját, környezetvédelmi szempontjait.  A Környezetvédelmi hatástanulmányban leírtakat vitatjuk, kérjük, készüljön egy független tanulmány is.

 

5.Javaslatunk: Az érintett települések tegyenek nyilatkozatot, (hosszú távú) fejlesztési koncepciójukat, terveiket befolyásolják-e a tervezett kőszállítások, bányászati hatások? A hatóság ne csak a közvetlen műszaki szempontokat vizsgálja, hanem vegye figyelembe a bányászat és annak járulékos tevékenysége, milyen közvetett hatásokat fejt ki az érintett települések, kistérség fejlődésére? Minderről kérjen állásfoglalást az érintett településektől.

6. Vízbázisvédelemről: Mivel a bányatelek területe és azon belül a tervezési terület is érinti a Kincsesbánya Rákhegy II. vízakna vízbázisának felszíni hidrogeológiai „B” védőterületét, a robbantásos bányászati tevékenység következtében felmerülhet a karsztvíz felszín felőli szennyeződésének veszélye. Hogy lehet a mai világban csak azért veszélynek kitenni a környék ivóvizét, mert a hatóság a védelmi területet később állapította meg mint ahogy a bányászati engedély kiadására sor került? Nem véletlen hogy Guttamási (és a többi környékbeli település is) közigazgatási területe kiemelten, fokozottan érzékeny kategóriába tartozik.

A bánya löszös fedőrétegének letermelése után a terület nyitott karszt lesz, az elérési, beszivárgási útvonal a jelenlegihez képest rövidül.  Aggasztónak tekintjük, hogy a vízbázis biztonságát ez veszélyeztetheti.

Kérjük szíveskedjenek  megkérni az illetékes szakhatóság állásfoglalását is a tárgyi ügyben.

7. Észrevételek a 8212 sz. út minőségével kapcsolatban: A 8212 számú út a jelenlegi személygépkocsi forgalmat sem bírja. Gyenge állapotú, kátyús mivel sem alappal, sem megfelelő forgalmi szélességgel nem rendelkezik.

Kérjük az illetékes szakhatóság állásfoglalását a forgalom növekedés miatt az út mechanikai és forgalmi terhelhetőségéről szíveskedjenek megkérni.

8. A kőszállítók okozta lehetséges veszélyforrásokról: A földútról a felhordott sár rendszeres letakarítása kétséges, a valóságban ez soha nem valósul meg. Ezt Önök is tapasztalhatják. Ki, mikor és milyen rendszerességgel fogja ellenőrizni?  A sokszorosára növekedett forgalom és a felhordott anyag miatt az út balesetveszélyessé válhat. Véleményünk szerint a sár felhordást megakadályozni kell, nem a takarítást előírni, mert az betarthatatlan, amit Önök is jól tudnak!

9. Az isztiméri képviselő-testület döntéséről: 2015 szeptember 30-án arról hozott döntést az isztiméri képviselő-testület, hogy a Rencz-Park Kft Guttamási településen keresztül történő szállítási útvonalának támogatásával kapcsolatos kérelméhez nem járul hozzá.

10. Problémák Kincsesbányán (műholdas térképpel illusztrálva)

- Felő-Kincses felől a település határában közvetlenül az út mellett-alatt található Kincsesbányát ellátó nagynyomású vízcső. Szükségesnek tartjuk a DRV bevonását az ügybe.(fotó csőtörés közben)

- Jelenleg (a műhold térképen is bemutatott Kincsesi út jelentős szakaszán) nincs tehergépjármű forgalom. A településrész, csendes, falusias képet mutat.

- Bizonyítani tudjuk, az elhaladó tehergépjármű megzavarja, a csecsemők légzésfigyelő eszközét az adott útszakaszon. Az eszköz átveszi a gépjármű rezgését, és kb 50 mp-ig kimarad a riasztás, ami napi szinten közel 15 perces időszakra is okozhat(adott esetben tragikus) (jelzés)kimaradást, a tehergépjárműveknek köszönhetően. Kincsesbánya Község Önkormányzatának 13/2004. (IV. 29.) Kt. számú R E N D E L E T E a helyi zaj - és rezgésvédelmi rendelete egyértelműen kimondja: „Tilos minden olyan tevékenység végzése, amely kellemetlen, zavaró, veszélyeztető  vagy károsító hang -, illetve rezgésterhelést okoz, melyből eredő kibocsátás meghaladja a megengedett határértékeket…Kellemetlen, zavaró, veszélyeztető és károsító mértékű az a zaj és rezgés is, melyre - jellegéből adódóan - határértéket nem lehet előírni, ill. a zaj- vagy rezgésterhelés azonos körülmények között nem ismételhető meg, de érzékszervi észleléssel megállapíthatóan az emberek nyugalmát zavarja”

- Zajvédelem Kincsesbányán: Az érintett útszakaszon zajvédelmi szempontból több kiemelten védett intézmény található: Egészségház, Óvoda, Polgármesteri Hivatal és ezek 200 méteres körzete. Ezen területeken a nappali megengedett zajterhelés 50dB

- Járdák hiánya, használhatatlan állapota. A térképen színekkel jelöltük a járdák állapotát, hiányát. Gyakori látvány a településen, a babakocsikkal  - jobb híján – az úttesten közlekednek.

- Óvoda közelsége. Miközben a bányavállalkozó kiemeli, az iszkaszentgyörgyi Kastélypark kőkerítése mellett nem kíván szállítást végezni, elhallgatja, hogy a kincsesbányai óvoda bejáratától kb. 2 méterre már közlekednek járművei. Ráadásul a szintkülönbség miatt a gyermekek fejmagasságába esnek a járművek kipufogó csövei.

- Közvetlenül az érintett útszakasz mellett helyezkedik még el a település önkormányzati hivatala, közösségi háza, egészségügyi intézménye, gyógyszertára és egy élelmiszer üzlet is.

11. Egyéb felmerülő problémákról:

- Kincsesbányán  egyértelműen megfigyelhető, hogy a Kincsesi u. forgalma a Kossuth L. u. és a József A. u, Árpád u. kereszteződés között lényegesen nagyobb, (legalább a háromszorosa) mint az ezen útszakasz, további Felső-Kincses irányába haladó szakasza.

Tehát a Kincsesi u. egy csendes pontján végezték el a referencia mérést, a jegyzőkönyvben pedig nem említették meg, hogy az adott út két szakasza között lényeges forgalmi eltérés van.
Kérjük megismételni a mérést a zajvédelmi szempontból kiemelten védett, orvosi rendelő melletti szakaszon!

- Megosztott szállítási útvonalak betartása és ellenőrizhetősége: Nem kaptunk választ arra a kérdésre, hogy a vállalkozó saját autókkal végzi a szállítást, szerződöttekkel, vagy értékesíti a kitermelt követ a bányánál? Különösen az utóbbi eset aggályos. Hogyan biztosítható, hogy csak a súlyhatárnak megfelelő teherautókat rakodik meg, és hogy a vásárló nem arra viszi el a termelvényt, amerre ő akarja. Ez pedig Székesfehérvár felé történő szállítás esetén Kincsesbányán keresztül a legegyszerűbb.

De még saját vagy szerződéses teherautók esetén is kérdéses, hogy milyen szervezési intézkedéssel történik a szállítás megosztása és annak betartásának számonkérése. Erre az engedélyek nem térnek ki.
Ellenőrizhetetlennek tartjuk az dokumentumokban leírtak betartását.

- Napi szállítási mennyiség kérdése: Az éves termelési volument a kérelmező elosztotta 250 napra. 2016 és 2020 közötti öt évben átlagosan 252,8 munkanap/év lesz. Mivel egy külfejtés üzemeltetése erősen időjárásfüggő, 250 napon keresztül gyakorlatilag csak úgy lehet szállítani, ha az hétvégén és ünnepnapokon is folyik.

Nyilatkozzon a kérelmező, hogy hétvégi- és ünnepnapokon is tervez-e szállítást!

- Összefoglaló kérdés a megosztott útvonalakon történő szállítás és a napi szállítási mennyiség kapcsán: Megállapítható, hogy a közölt - és így a zajszámítás alapjául szolgáló - (bevallottan is átlagos) teherautó áthaladás háromszorosan is az ideális állapotot feltételezi: egyrészt   250 napon át szállít, továbbá minden nap ugyanannyit szállít és minden nap tökéletesen megoldja a szállítás megosztását.
Szükségesnek tartjuk megkérdezni a kérelmezőt, mekkora napi maximális áthaladást tervez az egyes irányokban. Utána pedig a zajszámítást is ennek figyelembevételével kell újra elvégeznie.
A dokumentumban közölt átlagos szám elfogadása ugyanis egyben az ellenőrizhetetlenség elfogadását is jelentené. Ha például már működne a bánya, és meg akarnánk számolni az egy napi áthaladásokat, teljesen feleslegesen tennénk, mert bármennyi áthaladás történik, a vállalkozó nyugodtan hivatkozhat arra, hogy engedélyt átlagos áthaladásra kapott, napi maximum korlátozása nélkül, és az egész évet tekintve igenis teljesíti a leírtakat. Tehát, ha a leírtak betartását ellenőrizni akarnánk, egész évben számolnunk kellene az áthaladásokat, még a hétvégi és ünnepnapokon is.

 

11. TILTAKOZUNK!!!: Végezetül…Úgy látjuk a bánya nyitása egyetlen célt szolgál, a vállalkozó profitszerzésére irányul, az itt élők érdekeinek teljes semmibevétele mellett. Úgy gondoljuk a hatóságnak nem csak az a feladata, hogy vizsgálja, a bánya megfelel-e az adott jogszabályoknak, hanem az érintett lakosok, polgárok érdekeit is figyelembe kell vennie. Vagyis a kis települések, csendes falvak életét nem tehetik tönkre, a semmilyen mértékegységgel ki nem fejezhető nyugalmat, a sajátos falusias hangulatot.  A bányászati tevékenység szinte garantáltan negatívan hatna a térség ingatlan áraira, turizmusára, a települések fejlődésére. Tapasztalatunk szerint a lakosság teljes egészében elutasítja mind a bányászati tevékenységet, mind a kőszállítók jelenlétét a településeken, amire igazán jó példa volt a március 10-i Gúttamásiban megtartott közmeghallgatás, valamint több korábbi, többek között a Zöldhatóság által tartott kincsesbányai lakossági fórum is hasonló ügyekben.  A lakosság elutasító álláspontját aláírásgyűjtéssel, demonstrációkkal is készek vagyunk alátámasztani.

Éppen ezért, arra kérjük a Tisztelt Kormányhivatalt, utasítsa el a bányanyitási kérelmet.

 

2012 március 16

Bakonykúti-Kincsesbánya

 

Miklósa Erika                                                                   Kiss Péter

elnök                                                                            elnök

Otthonunk Bakonykúti Egyesület                        Kincs Kultúra Sport és Szabadidős Egyesület


szerző: Sz.Csaba

Impresszum
Te vagy a(z) 4253601 látogató
A weblapot készitette
Elérhetőségünk: | 8044 Kincsesbánya Kincsesi út 39. | e-mail:

Betöltési idő: 0.09 másodperc